- štandardných postupov na výkon prevencie, štandardných diagnostických postupov a štandardných terapeutických postupov
- interného systému hodnotenia bezpečnosti pacienta a minimálnych požiadaviek na interný systém hodnotenia bezpečnosti pacienta.
- ústavnej zdravotnej starostlivosti
- ambulantnej zdravotnej starostlivosti
- záchrannej zdravotnej služby
- Interný systém hodnotenia bezpečnosti pacienta (.pdf)
- Interný systém hodnotenia bezpečnosti pacienta (.doc)
- Interný systém hodnotenia bezpečnosti pacienta - PEDIATRI (.doc)
- Interný systém hodnotenia bezpečnosti pacienta - PEDIATRI (.pdf)
- Informácia o právach pacienta v anglickom jazyku (.doc)
- Informácia o právach pacienta v anglickom jazyku (.pdf)
- Informácia o právach pacienta - nahrávka - v slovenskom jazyku
- Informácia o právach pacienta - nahrávka - v anglickom jazyku
- nad 100.000,- €, ak ide o jednorázovo poskytnuté finančné prostriedky alebo
- nad 250.000,- €, ak ide o opakujúce sa plnenie v úhrne za kalendárny rok.
- 2 €,
- 0 €, ak bol poistenec následne odoslaný k poskytovateľovi ústavnej pohotovostnej služby,
- 10 €, ak v rámci pevnej ambulantnej pohotovostnej služby sa zdravotná starostlivosť poskytuje formou návštevnej služby v domácom prostredí alebo v inom prirodzenom prostredí osoby.
- 10 € s výnimkami nižšie uvedenými,
- 2 €, ak poistenec navštívi poskytovateľa ústavnej pohotovostnej služby v čase medzi 16. a 22. hodinou v pracovných dňoch a v čase medzi 7. a 22. hodinou v dňoch pracovného pokoja v okrese, v územnom obvode ktorého sa neposkytuje ambulantná pohotovostná služba,
- 2 eurá, ak bol poistenec k poskytovateľovi ústavnej pohotovostnej služby odoslaný bezprostredne po poskytnutí ambulantnej pohotovostnej služby.
- 2 %, ak poskytovanie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby nebolo v kalendárnom mesiaci zabezpečené menej ako 7 hodín alebo 7 hodín,
- 2,5 % za každé začaté 4 hodiny, ak poskytovanie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby nebolo v kalendárnom mesiaci zabezpečené viac ako 7 hodín a menej ako 49 hodín alebo 49 hodín,
- 40 %, ak poskytovanie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby nebolo v kalendárnom mesiaci zabezpečené viac ako 49 hodín.
- o 3 % do 7 hodín nezabezpečenia APS v kalendárnom mesiaci,
- o 3,5 % za každé začaté 4 hodiny nezabezpečenia poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby v časom rozmedzí viac ako 7 hodín a menej ako 49 hodín nezabezpečenia APS v kalendárnom mesiaci
- o 75 %, ak nezabezpečí APS viac ako 49 hodín v kalendárnom mesiaci.
- na 12 mesiacov sa predlžuje lehota platnosti odporúčania odborného lekára na predpisovanie liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín
- upravuje sa predpisovanie liekov s poznámkou REPETETUR.
- liek, ktorého úhrada podlieha schváleniu zdravotnou poisťovňou pacienta, je predpisujúci lekár oprávnený predpísať najviac na dobu platnosti súhlasu zdravotnej poisťovne.
- ak pacient liek pravidelne užíva možno liek predpísať na dobu potrebnú na liečbu pacienta v trvaní najviac jeden rok; ak predpis neobsahuje identifikátor preskripčného záznamu možno predpísať počet balené v trvaní 3 mesiacov.
- sestry a pôrodné asistentky nadobúdajú oprávnenie predpisovať zdravotnícke pomôcky.
- má priamy alebo nepriamy podiel alebo ich súčet najmenej 25 % na hlasovacích právach v právnickej osobe alebo na jej základnom imaní vrátane akcií na doručiteľa,
- má právo vymenovať, inak ustanoviť alebo odvolať štatutárny orgán, riadiaci orgán, dozorný orgán alebo kontrolný orgán v právnickej osobe alebo akéhokoľvek ich člena,
- ovláda právnickú osobu iným spôsobom, ako je uvedené v prvom a druhom bode,
- má právo na hospodársky prospech najmenej 25 % z podnikania právnickej osoby alebo z inej jej činnosti.
- potvrdením o negatívnom výsledku RT-PCR testu vykonaného od 29. októbra 2020 do 1. novembra 2020 alebo
- certifikátom vydaným Ministerstvom zdravotníctva SR s negatívnym výsledkom antigénového testu vykonaným od 29. októbra 2020 do 1. novembra 2020 na celoplošnom testovaní „Spoločná zodpovednosť“
- potvrdením o negatívnom výsledku RT-PCR testu vykonaného od 28. októbra 2020 do 30. októbra 2020 v prípade, ak ide o osobu pôsobiacu v bezpečnostnom systéme Slovenskej republiky a osobu v štátnozamestnaneckom pomere, osobu vykonávajúcu prácu vo verejnom záujme a príslušníka záchranných a bezpečnostných zborov alebo ozbrojených zborov plniacich úlohy na úseku krízového riadenia, krízových situácií, mimoriadnych udalostí, stavov tiesne, bezpečnostného manažmentu, ochrany kritickej infraštruktúry, ochrany verejného poriadku a obrany štátu (napr. osoby, ktoré budú vykonávať testovanie) alebo
- certifikátom vydaným Ministerstvom zdravotníctva SR s negatívnym výsledkom antigénového testu certifikovaného na území Európskej únie na ochorenie COVID-19 vykonaným od 28. októbra 2020 do 30. októbra 2020 subjektom podieľajúcim sa na celoplošnom testovaní „Spoločná zodpovednosť“, ak ide o osobu pôsobiacu v bezpečnostnom systéme Slovenskej republiky a osobu v štátnozamestnaneckom pomere, osobu vykonávajúcu prácu vo verejnom záujme a príslušníka záchranných a bezpečnostných zborov alebo ozbrojených zborov plniacich úlohy na úseku krízového riadenia, krízových situácií, mimoriadnych udalostí, stavov tiesne, bezpečnostného manažmentu, ochrany kritickej infraštruktúry, ochrany verejného poriadku a obrany štátu
- cesta do zdravotníckeho zariadenia za účelom neodkladného lekárskeho vyšetrenia alebo preventívnej prehliadky vrátane sprevádzania blízkou osobou alebo príbuzným a cestu späť,
- cesta na vykonanie RT-PCR testu na ochorenie COVID-19 a cestu späť,
- cesta na pohreb blízkej osoby, uzavretie manželstva, krst a cestu späť,
- cesta za účelom starostlivosti o blízku osobu alebo príbuzného, ktorý je na takú starostlivosť odkázaný, a cestu späť.
- zamestnancovi so zmenenou pracovnou schopnosťou a občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím,
- fyzickej osobe mladšej ako 18 rokov veku a staršej, ako je stanovený dôchodkový vek,
- tehotnej žene, matke do konca deviateho mesiaca po pôrode, dojčiacej žene a žene do konca tretieho mesiaca po pôrode, ak sa dieťa narodilo mŕtve, zomrelo alebo žena sa oň nestará,
- fyzickej osobe, ktorá sa trvalo stará o dieťa mladšie ako 15 rokov veku,
- fyzickej osobe, ktorá sa trvalo stará o dieťa staršie ako 15 rokov veku, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav alebo je dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a vyžaduje mimoriadnu starostlivosť,
- fyzickej osobe, ktorá sa celodenne a riadne stará o fyzickú osobu, ktorá je prevažne alebo úplne bezvládna alebo je staršia ako 70 rokov veku a nemôže zabezpečiť starostlivosť o túto osobu jej umiestnením do zariadenia sociálnych služieb, alebo fyzickej osobe, ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na opatrovanie.
Pre lekárov
Právne poradenstvo
PRÁVNA PORADŇA
Interný systém hodnotenia bezpečnosti pacienta - AKTUÁLNE !!!
BEZPLATNÉ PRÁVNE PORADENSTVO PRE ČLENOV SLK
Komplexný systém právnej ochrany lekára
Aktuálne zmeny právnych predpisov uverejnené v Zbierke zákonov
Právne predpisy regulujúce oblasť poskytovania zdravotnej starostlivosti
Odpovedá právny poradca SLK - JUDr. Ondrej Škodler
Smernice Európskej únie v oblasti zdravotníctva
Etický kódex zdravotníckeho pracovníka
Transformácia nemocníc na a.s.
Stanovisko k výpovedi zmlúv so zdravotnými poisťovňami
Zdaňovanie nepeňažných plnení od farmaceutických spoločností od 01.01.2015
Zdaňovanie nepeňažných plnení od farmaceutických spoločností od 01.01.2016
SPÄTNÉ PREDPISOVANIE POISTNÉHO SOCIÁLNOU POISŤOVŇOU
Register partnerov verejného sektora
Ordinačné hodiny pre VLD a VLDD od 01.11.2017 - NOVÉ !!!
Zmeny v zdravotníckych zákonoch od 01.11.2017 - NOVÉ !!!
Zmeny v pracovnej zdravotnej službe - NOVÉ !!!
Elektronické zdravotníctvo od 1.1.2018 - NOVÉ !!!
Zmeny v zdravotníckych zákonoch s účinnosťou od 01.01.2018 - NOVÉ !!!
GDPR - ochrana osobných údajov po novom
Ktoré lieky nie je možné prepísať s poznámkou ,,REPETETUR“
Doplnkové ordinačné hodiny od 1.1.2019 - NOVÉ !!!
Povinnosť oznámenia prác 2. kategórie orgánu verejného zdravotníctva - NOVÉ !!!
Nepeňažné plnenie zdravotníckeho pracovníka za rok 2018 - NOVÉ !!!
Novela Zákonníka práce – základná výmera dovolenky - NOVÉ !!!
Povinnosť oznámenia prác 2. kategórie orgánu verejného zdravotníctva - NOVÉ !
Zákaz vychádzania od 2. novembra 2020 do 8. novembra 2020 – základné otázky (29.10.2020)
Mobilizácia zdravotníkov na celoplošné testovanie (30.10.2020)
Interný systém hodnotenia bezpečnosti pacienta
V júli 2019 sme aj prostredníctvom časopisu MEIDKOM informovali, že s účinnosťou od 01.06.2019 bol zákonom č. 578/2004 Z.z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zavedený inštitút klinického auditu.
Klinickým auditom sa rozumie systematické preverovanie a hodnotenie dodržiavania:
Klinický audit vykonáva MZ SR a osoby odborne spôsobilé na výkon zdravotníckeho povolania na základe písomného poverenia MZ SR.
Bližšie podobnosti o internom systéme hodnotenia bezpečnosti pacienta, ktorým sa rozumie systém na identifikáciu, analýzu, riadenie a predchádzanie nežiaducich udalostí, neboli júli 2019 známe, nakoľko v danom čase nebola vydanápríslušná vyhláška MZ SR. Situácia sa medzitým zmenila. MZ SR koncom roka 2019 vydalo vyhlášku č. 444/2019 Z.z. o minimálnych požiadavkách na interný systém hodnotenia bezpečnosti pacienta.
Predmetná vyhláška upravuje rozsah hodnotenia a minimálne požiadavky na interný systém hodnotenia bezpečnosti pacienta u poskytovateľov:
Pri hodnotení bezpečnosti pacienta sa u poskytovateľa ambulantnej zdravotnej starostlivosti v zmysle vyhlášky MZ SR č. 444/2019 Z.z. posudzuje:
a) bezpečná identifikácia pacientov,
b) bezpečnosť pri používaní liekov a ich uchovávaní,
c) optimálne postupy hygieny rúk pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti,
d) riešenie neodkladných stavov,
e) bezpečná komunikácia,
f) dodržiavanie práv pacientov a osôb podľa osobitného predpisu,
g) sledovanie spokojnosti pacientov,
h) ordinačné hodiny a zastupiteľnosť.
Zákon v spojitosti s vyhláškou ukladá poskytovateľovi ambulantnej zdravotnej starostlivosti prijať interný systém hodnotenia bezpečnosti pacienta. V praxi to znamená, že poskytovateľ musí prijať vnútorný predpis/smernicu, resp. predpisy, ktorého obsahom budú postupy na zabezpečenie bezpečnosti pacientov vo vyššie uvedených jednotlivých segmentoch. Okrem toho niektoré minimálne požiadavky okrem vypracovania postupu vyžadujú splnenie ďalších náležitostí.
Vzor všeobecného vnútorného predpisujú upravujúceho obsah interného systému hodnotenia bezpečnosti pacienta nájdete tu:
Vnútorný predpis musí byť vypracovaný pre každú ambulanciu poskytovateľa.
Bezpečná identifikácia pacientov – Cieľom je stanoviť jednotný postup pri identifikácii pacientov, tak aby nedošlo k zámene pacientov. Každý pacient musí byť správne identifikovaný, najmä pred tým, kým mu je podaný liečivý prípravok, odobratá vzorka biologického materiálu a pred prevedením akýchkoľvek diagnostických či terapeutických výkonov.
Bezpečnosť pri používaní liekov a ich uchovávaní – okrem vypracovaniu postupu bezpečného uchovávania liekov, postupu na určenie podmienok pri používaní a aplikácii liekov, postupu na uchovávanie liekov podľa súhrnu charakteristických vlastností humánneho lieku, ktorý bol schválený pri registrácii lieku, postupu na zavedenie systému priebežnej kontroly doby expirácie liekov a postupu evidencie liekov je potrebné mať vypracovaný zoznam liekov uchovávaných na ambulancii – náležitosti zoznamu nie sú vyhláškou určené; vzor interného hodnotenia obsahuje náležitosti zoznamu uchovávaných liekov.
Optimálne postupy hygieny rúk pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti - cieľom je zaviesť optimálne postupy hygieny rúk pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti a zaistiť vybavenosť pracovísk dezinfekčnými prostriedkami. Okrem vypracovaného postupu školenia zamestnancov v tejto oblasti je nutné mať každé umývadlo vybavené hygienickými potrebami, dezinfekčnými prostriedkami a schémou správneho umývania – schému umývania a dezinfekcie rúk možno nájsť TU. Ďalej je potrebné mať zabezpečené dezinfekčné prostriedky k dispozícii v mieste poskytovania zdravotnej starostlivosti a na ďalších rizikových miestach, kde sa manipuluje so zdravotníckymi prostriedkami a pomôckami kontaminovanými biologickým materiálom.
Riešenie neodkladných stavov - K tejto časti je na úvod potrebné poukázať na to, že MZ SR sa pri úprave interného systému hodnotenia bezpečnosti pacienta inšpirovalo právnou úpravou ČR, odkiaľ prevzalo aj používanú terminológiu. Tak sa stalo, že do vyhlášky sa dostalo slovné spojene „neodkladný stav“, ktoré zákon ani vyhláška nedefinuje. Vzhľadom na českú právnu úpravu možno konštatovať, že neodkladným stavom sa rozumie stav kedy by bez poskytnutia prvej pomoci bol ohrozený život osoby alebo bolo ohrozené zdravie osoby.
Poskytovateľ minimálne požiadavky na riešenie neodkladných stavov splní, ak má vypracovaný postup:
a) postup pravidelných kontrol funkčnosti zdravotníckych pomôcok a prístrojov na riešenie neodkladných stavov vrátane sledovania doby expirácie liekov a vykonávania a evidencie zápisov o vykonaných kontrolách,
b) plán školenia všetkých zdravotníckych pracovníkov poskytovateľa v poskytovaní prvej pomoci a v riešení neodkladných stavov minimálne dvakrát ročne – vzhľadom na znenie vyhlášky máme za to, že sa nemusí jednať o kurz v neodkladnej podpore životných funkcií, ale postačuje základný kurz poskytovanie prvej pomoci. Dokonca vyhláška výslovne nepožaduje, aby sa jednalo o akreditovaný kurz prvej pomoci, avšak je potrebné, aby kurz vykonával vyškolený inštruktor prvej pomoci:
c) systém privolania odbornej pomoci pri vzniku neodkladného stavu
d) viditeľné označenie liniek tiesňového volania 112, 150, 155 a 158 v ambulancii.
Bezpečná komunikácia - cieľom je minimalizovať komunikačnú bariéru, ktorá môže vzniknúť medzi ošetrujúcim lekárom, iným zdravotníckym pracovníkom a pacientom a poskytnúť pacientovi dostatočný priestor na konzultácie s lekárom.
Dodržiavanie práv pacientov – potrebné mať vypracovanú pre pacientov písomnú informáciu o právach pacienta a zabezpečiť bezpečnú úschovu cenných predmetov pacientovi. Vzor písomnej informácie je súčasťou vzoru interného systému hodnotenia bezpečnosti pacienta.
Sledovanie spokojnosti pacientov – vyžaduje sa pravidelné sledovanie spokojnosti pacientov, napr. formou anonymných dotazníkov a ich pravidelne vyhodnocovanie. Vzor dotazníka je súčasťou vzoru interného systému hodnotenia bezpečnosti pacienta.
Ordinačné hodiny a zastupiteľnosť – cieľom je aktuálne a dostupné informovanie pacientov o ordinačných hodinách a v prípade neprítomnosti aj o zastupujúcom poskytovateľovi, u ktorého môže pacient vyhľadať poskytnutie neodkladnej zdravotnej starostlivosti.
Vyhláška zároveň vyžaduje, aby poskytovateľ sledoval plnenie uvedených minimálnych požiadaviek na bezpečnosť a následne prijímal opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov. Za týmto účelom je potrebné, aby poskytovateľ minimálne jedenkrát ročne vykonal interný audit (môže byť aj externý audit), ktorého predmetom bude sledovanie plnenia štandardov v oblasti bezpečnosti pacienta s prípadným návrhom na odstránenie zistených nedostatkov.
BEZPLATNÉ PRÁVNE PORADENSTVO PRE ČLENOV SLK
Bezplatná telefonická linka právnej pomoci Slovenskej lekárskej komory
Slovenská lekárska komora v rámci rozšírenia poskytovania právnej pomoci svojim členom
odo dňa 1. februára 2007
prevádzkuje
bezplatnú telefonickú linku právnej pomoci
na čísle 02/5465 4777
alebo prostredníctvom emailovej adresy na bratislava@skodler.sk
Právna pomoc prostredníctvom bezplatnej telefonickej linky je poskytovaná výlučne členom
Slovenskej lekárskej komory v čase:
pondelok od 13,00 hod. do 16,00 hod.
streda od 8,00 hod. do 12,00 hod.
Právne poradenstvo je poskytované výlučne v otázkach súvisiacich s výkonom povolania lekára v rozsahu základnej orientácie v probléme a návrhu na jeho ďalšie riešenie v dĺžke maximálne 10 minút, po uplynutí ktorých bude hovor automaticky prerušený. Súčasťou právneho poradenstva nie je právne zastupovanie členov komory v sporoch pred súdmi, orgánmi štátnej správy a územnej samosprávy, poradenstvo podnikateľského charakteru a spracovávanie rozsiahlych právnych stanovísk, na finančné krytie ktorých je možné využiť možnosť poistenia právnej ochrany za zvýhodnených a na trhu ojedinelých podmienok, ktoré pre Vás sprostredkovala Slovenská lekárska komora formou poistného balíka „Hippokrates“ s poisťovňou Wüstenrot, a.s. Informácia o poistnom produkte bola uverejnená v číslach 1-5/2006 časopisu Konzílium.
Právne poradenstvo prostredníctvom bezplatnej telefonickej linky Slovenskej lekárskej komory poskytuje Advokátska kancelária ŠKODLER&PARTNERS, s.r.o.
Komplexný systém právnej ochrany lekára
Slovenská lekárska komora (ďalej len „komora“) ako prvá a zatiaľ aj jediná stavovská, resp. profesijná organizácia, v roku 2008 zaviedla do praxe Komplexný systém právnej ochrany svojich členov. V roku 2007 komora zaznamenala narastajúci počet sťažností na zdravotnú starostlivosť poskytnutú členmi komory. Orgány komory si pritom boli plne vedomé toho, že hnacím motorom zvýšeného počtu sťažností a až trestných oznámení smerujúcich voči lekárom, nebolo zhoršenie kvality práce, ale cielená kampaň smerujúca k negatívnej stránke zvyšovania právneho povedomia pacientov spočívajúca v nabádaní pacientov na podávanie sťažností a trestných oznámení na lekárov s cieľom dosiahnutia finančného profitu za údajné poškodenie zdravia. Cieľom komory bolo vytvorenie takého systému ochrany svojich členov, ktorý zabezpečí členom komory plnú právnu ochranu bez ohľadu na ich finančné možnosti.
I. Bezplatná linka telefonickej právnej pomoci
Komora prostredníctvom právneho zástupcu komory Advokátskej kancelária ŠKODLER&PARTNERS, s.r.o. zabezpečuje poskytovanie právnej pomoci formou telefonickej právnej poradne. Každému členovi komory je bezplatné právne poradenstvo prístupné na telefonickom s 02/ 546 547 77 alebo na emailovej adrese : bratislava@skodler.sk, a to v pondelok v čase od 13,00 hod. do 17,00 hod. a v stredu v čase od 08,00 hod. do 12,00 hod.Cieľom bezplatnej telefonickej právnej poradne je formou telefonického rozhovoru poskytnúť lekárovi základnú orientáciu v jeho konkrétnom právnom probléme. V prípade, že je právny problém lekára zložitejší, je možné na túto formu poradenstva nadviazať formou elektronickej komunikácie alebo osobnou návštevou kancelárie v dohodnutom termíne.
Výsledkom tejto formy poskytovania právnej pomoci je predovšetkým stanovenie ďalšieho postupu lekára vo veci.
Telefonický hovor, ako aj poskytnutie právneho poradenstva advokátskou kanceláriou je hradené komorou a je teda pre člena bezplatné.
II. Sprostredkovanie právnej pomoci formou právneho zastupovania
V zložitejších prípadoch alebo v prípadoch, kedy si to vyžaduje zákon, je nevyhnutnosťou, aby boli záujmy lekára zastupované plne kvalifikovaným právnym zástupcom na základe splnomocnenia udeleného lekárom. Je zákonnou povinnosťou komory v takomto prípade sprostredkovať svojmu členovi právne zastupovanie. Komora si túto povinnosť dôsledne plní a každý jej člen sa môže spoľahnúť, že v prípade potreby mu komora vysokokvalifikované zastupovanie aj sprostredkuje. Mnohí členovia si však neuvedomujú, že súčasťou sprostredkovania zastupovania nie je aj úhrada sprostredkovaného zastupovania. Právneho zástupcu si každý lekár hradí sám zo svojich prostriedkov. Aby lekár nemusel tieto náklady znášať zo svojich prostriedkov, komora zabezpečila pre svojich členov poistenie právnej ochrany, ktoré v plnom rozsahu pokryje náklady lekára v súvislosti s poskytnutou právnou pomocou.
III. Poistenie právnej ochrany lekára
Komora 1.4.2010 uzatvorila s Wüstenrot poisťovňou, a.s. Rámcovú poistnú zmluvu, ktorej predmetom je poistenie nákladov spojených s uplatnením právnych záujmov poisteného. Poisteným z tejto zmluvy sú všetci členovia komory, ktorí si v danom kalendárnom roku riadne splnili svoju členskú povinnosť a zaplatili členský poplatok.
Poistná ochrana sa vzťahuje na úhradu nákladov s ochranou práv lekára (priame náklady a trovy právneho zastúpenia):
a) Trestné právo
Jedná sa predovšetkým o krytie nákladov obhajoby v prípade začatia trestného konania voči lekárovi a to iba v prípadoch, ak sa zo strany lekára nejednalo o úmyselný trestný čin. Odporúčame každému členovi komory, aby najneskôr v čase, keď voči nemu bude vznesené obvinenie príslušným orgánom činným v trestnom konaní, si zabezpečil obhajobu advokátom. Nie je pritom z pohľadu úhrady nákladov z poistenia rozhodujúce, ktorého advokáta si za obhajcu zvolí. Ak si lekár advokáta sám nevyberie, obhajobu mu sprostredkuje komora alebo samotná poisťovňa. Koordinovať postup s advokátom však odporúčame od prvej chvíle, keď sa lekár dozvie, že je voči nemu začaté trestné konanie, alebo iné konanie, ktoré by mohlo vyústiť do trestného stíhania lekára.
b) Priestupkové konania
Zjednodušene sa dá povedať, že sa jedná o konania, v ktorých môže správny orgán, predovšetkým Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou alebo Vyšší územný celok uložiť lekárovi pokutu v súvislosti s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou. Aj v tomto prípade, odporúčame, aby lekár vyhľadal právnika najneskôr v čase, keď mu bude doručené oznámenie o začatí správneho konania o uložení pokuty alebo inej sankcie. Omnoho vhodnejšie a účinnejšie je však radiť sa s právnikom už v čase výkonu kontroly alebo iného konania predchádzajúceho správnemu konaniu, nakoľko závery (zápisnice, protokoly) sú rozhodujúce aj pre priebeh správneho konania. S ohľadom na rastúci počet konaní pred Úradom na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a ním ukladanými sankciami, prípadne podanými trestnými oznámeniami voči lekárom, je prekvapujúce prakticky nulové využívanie právnej pomoci a úhrady jej nákladov z poistenia.
c) Pracovné právo
Poistné krytie sa vzťahuje na úhradu nákladov oprávnených právnych záujmov lekára z pracovnoprávnych vzťahov. Môže sa jednať prakticky o akúkoľvek udalosť spočívajúcu v spore lekára, člena komory so zamestnávateľom, ktorú lekár nevie riešiť sám, alebo nie je vhodné, aby riešil sám. Poistenie sa nevzťahuje na právne spory vyplývajúce zo sociálneho, dôchodkového, doplnkového dôchodkového a zdravotného poistenia a z kolektívnych zmlúv.
Systém právnej ochrany lekára v súvislosti s výkonom povolania
Ako z vyššie uvedeného vyplýva systém právnej ochrany prakticky v plnom rozsahu zabezpečuje bezplatnú právnu ochranu lekára, člena komory v súvislosti s výkonom povolania lekára. Je namieste pripomenúť, že lekári si často výkon povolania lekára zamieňajú s podnikateľskými aktivitami a právnymi vzťahmi, resp. spormi v spojitosti s prevádzkovaním zdravotníckych zariadení. Predmetom komplexného systému právnej ochrany v plnom rozsahu teda nie sú riešenia právnych otázok, resp. právne zastupovanie v podnikateľských otázkach ako sú napr. nájomné zmluvy, zakladanie obchodných spoločností, záväzky zo zmlúv so zdravotnými poisťovňami a ďalšie. Aj v týchto otázkach je poskytovaná bezplatná právna pomoc v rozsahu základnej orientácie v problematike.
Čo poradiť na záver? Vždy, keď sa budete cítiť ohrození na svojich záujmoch lekára a máte pocit, že potrebujete radu alebo inú pomoc právnika, využite bezplatnú linku právnej pomoci 02/ 546 547 77 . Tu sa dozviete všetko, čo budete pre riešenie Vášho problému potrebovať vrátane toho, či je úhrada právnej pomoci súčasťou Vášho poistenia právnej ochrany zabezpečeného Slovenskou lekárskou komorou.
Aktuálne zmeny právnych predpisov uverejnené v Zbierke zákonov
Zmeny v zdravotníckych zákonoch účinné od 01.05.2015 (23.04.2015)
ZMENA - ZÁKON č. 204 z 25. júna 2014, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (29.07.2014)
POZOR - informácie k zákonu TU
ZMENA - ZÁKON z 24. júna 2014, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (30.06.2014)
POZOR - informácia k zákonu TU
Vyhláška MZ SR č. 56/2014 Z.z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o poučení, ktoré predchádza informovanému súhlasu pred vykonaním sterilizácie osoby a vzory informovaného súhlasu pred vykonaním sterilizácie osoby v štátnom jazyku a v jazykoch národnostných menšín (14.03.2014)
POZOR - informácia k vyhláške TU
Zmeny súvisiace s posudzovaním zdravotnej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla (05.02.2014)
Právne predpisy publikované v Zbierke zákonov v mesiaci december 2013 (07.01.2014)
Právne predpisy publikované v Zbierke zákonov v mesiaci november 2013 (18.12.2013)
Zmeny v zákone o cestnej premávke súvisiace s posudzovaním zdravotnej spôsobilosti (12.12.2013)
Zmeny v prednostnom poskytovaní ambulantnej zdravotnej starostlivosti (26.11.2013)
Právne predpisy publikované v Zbierke zákonov v mesiaci október 2013 (07.11.2013)
Právne predpisy publikované v Zbierke zákonov v mesiaci september 2013 (01.10.2013)
Právne predpisy publikované v Zbierke zákonov v mesiaci august 2013 (10.09.2013)
BEZPEČNOSŤ OSOBNÝCH ÚDAJOV – BEZPEČNOSTNÝ PROJEKT
Právne predpisy publikované v Zbierke zákonov v mesiaci júl 2013 (01.08.2013)
Právne predpisy publikované v Zbierke zákonov v mesiaci jún 2013 (09.07.2013)
Právne predpisy publikované v Zbierke zákonov v mesiaci máj 2013 (03.06.2013)
ZMENA - Správne poplatky za vydanie povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
- staršie zmeny nájdete v Archíve
Na základe podnetu členov SLK upozorňujeme poskytovateľov zdravotnej starostlivosti na podnikateľské aktivity spoločnosti Choice One s.r.o. so sídlom Drietoma 184, Trenčín. Spoločnosť Choice One s.r.o. prostredníctvom svojich zástupcov ponúka telefonickou formou uverejnenie informácie o poskytovateľovi v rozsahu názvu, sídla a ordinačných hodín poskytovateľa na internetovej stránke www.katalog-doktorov.sk. Mimo klasického webového priestoru naviac umožňujú lekárom publikovať články, zverejňovať obsadenie čakárne, či dokonca objednávať pacientov online. Cena za túto službu je konečná a to 99 EUR na dobu neobmedzenú.
Spoločnosť Choice One s.r.o. uverejňuje vyššie uvedené informácie a teda zmluvu o poskytnutí tejto služby považuje za uzatvorenú na základe telefonického ponukového rozhovoru. Upozorňujeme členov SLK v záujme predchádzania nežiadaného uverejnenia jeho údajov a následného vymáhania úhrady poskytnutej služby, aby sa v prípade takejto ponuky v telefonickom rozhovore vyjadrili jasne a zrozumiteľne, či o predmetnú službu majú záujem alebo nie. Nejednoznačné vyjadrenie môže byť chápané ako prijatie ponuky a uzatvorenie zmluvy o poskytnutí služby.
Uverejnenie tejto informácie nemá za cieľ akýmkoľvek spôsobom znevažovať obchodnú činnosť spoločnosti Choice One s.r.o. a význam ponúkanej služby, ale má za cieľ predísť prípadným nedorozumeniam a súdnym sporom.
Zdaňovanie nepeňažných plnení od farmaceutických spoločností od 01.01.2015
S účinnosťou od 01.01.2015 sa mení spôsob zdaňovania nepeňažných plnení, ktoré boli poskytnuté poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, jeho zamestnancovi alebo zdravotníckemu pracovníkovi od držiteľa registrácie lieku, držiteľa povolenia na veľkodistribúciu liekov, držiteľa povolenia na výrobu liekov, farmaceutickej spoločnosti, výrobcu zdravotníckej pomôcky, výrobcu dietetickej potraviny alebo prostredníctvom tretej osoby (ďalej len „držiteľ“).
Zároveň s účinnosťou od 01.01.2015 sú oslobodené od dane nepeňažné plnenia poskytnuté držiteľom vo forme účasti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, jeho zamestnanca alebo zdravotníckeho pracovníka na sústavnom vzdelávaní. Za účasť na sústavnom vzdelávaní sa nepovažuje hodnota stravy, ubytovania a dopravy poskytnutá v súvislosti s týmto vzdelávaním.
Daň z nepeňažných plnení neoslobodených od dane sa vyberá zrážkou spôsobom nižšie uvedeným. Nižšie uvedený spôsob platenia dane sa nevzťahuje na príjmy z vykonávania klinického skúšania.
Platiteľom dane z nepeňažných plnení je príjemca nepeňažného plnenia, t.j. poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, jeho zamestnanec alebo zdravotnícky pracovník, ktorý nepeňažné plnenie prijal. Platiteľ dane je povinný daň odviesť správcovi dane do konca kalendárneho mesiaca po uplynutí kalendárneho štvrťroka, v ktorom bolo nepeňažné plnenie prijaté. Daň sa neplatí, ak nepeňažné plnenie v úhrnnej sume za príslušný kalendárny štvrťrok nepresiahne 10 eur.
Na tlačive, ktorého vzor určí Finančné riaditeľstvo SR a uverejní ho na svojom webovom sídle, je správcovi dane povinný predložiť:
a) platiteľ dane do konca kalendárneho mesiaca po uplynutí kalendárneho štvrťroka oznámenie o zrazení a odvedení dane;
b) držiteľ do pätnásteho dňa po uplynutí kalendárneho štvrťroka, v ktorom bolo nepeňažné plnenie poskytnuté, oznámenie o výške nepeňažného plnenia, dátume jeho poskytnutia a údaj o osobe, ktorej bolo nepeňažné plnenie poskytnuté.
Držiteľ je ďalej povinný výšku nepeňažného plnenia oznámiť príjemcovi tohto plnenia v lehote do pätnásteho dňa po uplynutí kalendárneho štvrťroka, v ktorom nepeňažné plnenie poskytol.
Ak platiteľ dane nemá pridelené číslo účtu správcu dane vedeného pre daňovníka, t.j. nemá pridelené číslo účtu, na ktoré platí dane, je povinný oznámiť správcovi dane začatie poberania týchto nepeňažných plnení do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom nepeňažné plnenie prijal. Platiteľ dane, ktorému do lehoty na podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane správca dane neoznámil číslo účtu správcu dane vedeného pre daňovníka, je povinný odviesť daň správcovi dane v lehote do ôsmich dní od doručenia tohto oznámenia, ak mu toto oznámenie bolo doručené po lehote na podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane. V rovnakej lehote je tento platiteľ dane povinný predložiť správcovi dane aj oznámenie o zrazení a odvedení dane.
Zdaňovanie nepeňažných plnení od farmaceutických spoločností od 01.01.2016
Dňa 01. januára 2016 nadobudne účinnosť novela zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, ktorá sa z časti dotýka zdaňovanie peňažných a nepeňažných plnení prijatých zdravotníckymi pracovníkmi od farmaceutických firiem.
Od 01. januára 2016 sa predmetom dane sa stáva dar prijatý poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, jeho zamestnancom alebo zdravotníckym pracovníkom (ďalej len „poskytovateľ“) od držiteľa registrácie lieku, držiteľa povolenia na veľkodistribúciu liekov, držiteľa povolenia na výrobu liekov, farmaceutickej spoločnosti , výrobcu a distribútora zdravotníckej pomôcky, výrobcu a distribútora dietetickej potraviny alebo tretej osoba, ktorá sprostredkuje poskytnutie plnenia od týchto osôb (ďalej len „držiteľ“). Pre úplnosť dodávame, že farmaceutickou spoločnosťou sa rozumie fyzická osoba - podnikateľ alebo právnická osoba, ktorá zabezpečuje registráciu, kategorizáciu, marketing alebo sprostredkovanie nákupu alebo predaja humánnych liekov pre držiteľa povolenia na výrobu liekov, držiteľa povolenia na veľkodistribúciu liekov alebo držiteľa registrácie humánneho lieku.
Ďalšou zmenou tentokrát v prospech zdravotníckych pracovníkov je oslobodenie hodnoty stravného, ktoré dostane zdravotníckych pracovník na podujatí určenom výlučne na vzdelávací účel alebo podujatí sústavného vzdelávania. Výška od dane oslobodeného stravného bude závisieť od dĺžky trvania podujatia. Ak bude podujatie trvať 5 až 12 hodín bude stravné oslobodené do výšky 4,20 EUR; nad 12 hodín do 18 hodín bude stravné oslobodené do výšky 6,30 EUR; nad 18 hodín do výšky 9,80 EUR. Konkrétne to znamená, že ak lekár na podujatí sústavného vzdelávania, ktoré bude trvať 6 hodín, dostane nepeňažné plnenie vo forme stravy v hodnote 6 EUR, dani bude podliehať suma 1,80 EUR, t.j. hodnota stravy v sume 6 EUR – 4,20 EUR. Ak by hodnota stravy nepresiahla hodnotu 4,20 EUR lekár nebude žiadne nepeňažné plnenie týkajúce sa stravy zdaňovať. Uvedené oslobodenie sa nevzťahuje na ubytovanie a dopravu poskytnutú v súvislosti so sústavným vzdelávaním.
Ďalšou novinkou je to, že zdaňovanie nepeňažných plnení sa bude vykonávať raz ročne, nie štyrikrát ročne ako doteraz, a to vždy do 31.januára nasledujúceho kalendárneho roka (prvý krát za rok 2016 do 31.januára 2017). Do 15. januára nasledujúceho kalendárneho roka majú držitelia povinnosť oznámiť poskytovateľovi výšku prijatého nepeňažného plnenia. Poskytovateľ bude mať minimálne 15 dní na to, aby spočítal nepeňažné plnenia prijatá za kalendárny rok a zrazil a odviedol daň a oznámil správcovi dane na predpísanom tlačive zrazenie a odvedenie dane. Poskytovateľ daň neplatí, ak celkové nepeňažné plnenie podliehajúce dani za kalendárny rok nepresiahne v úhrne sumu 40 EUR. V takom prípade poskytovateľ správcovi dane nepodáva oznámenie o zrazení a odvedení dane.
Register partnerov verejného sektora
V rámci právneho poradenstva pre členov SLK sa množia otázky týkajúce poskytovatelia zdravotnej starostlivosti sú alebo nie sú povinní registrovať sa v registri partnerov verejného sektora.
Podľa § 2 ods. 1 písm. a) bod 4 zákona č. 315/2016 Z.z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov partnerom verejného sektora je aj fyzická alebo právnická osoba, ktorá (nie je subjektom verejnej správy) a je poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, ktorý má so zdravotnou poisťovňou uzavretú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Aby bol poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý ma so zdravotnou poisťovňou uzavretú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti považovaný za partnera verejného sektora (a z toho vyplývajúcu povinnosť byť zapísaný v registri partnerov verejného sektora) musí spĺňať nasledovnú podmienku finančného limitu:
Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý ma so zdravotnou poisťovňou uzavretú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, avšak nespĺňa vyššie uvedený finančný limit, nie je považovaný za partnera verejného sektora.
Ak príjmy poskytovateľa zdravotnej starostlivosti presahujú vyššie uvedené sumy, poskytovateľ zdravotnej starostlivosti je povinný registrovať sa v registri partnerov verejného sektora. Návrh na zápis do registra musí byť podaný prostredníctvom advokáta, notára, banky, pobočky zahraničnej banky, audítora, daňového poradcu, ktorí majú miesto podnikania alebo sídlo na území Slovenskej republiky a ktorí sa na základe písomnej dohody zaviazali plniť povinnosti oprávnenej osoby pre partnera verejného sektora.
Ordinačné hodiny pre VLD a VLDD od 01.11.2017
S účinnosťou od 01.11.2017 poskytovatelia všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti majú povinnosť poskytovať zdravotnú starostlivosť najmenej v rozsahu 35 ordinačných hodín týždenne, pričom najmenej dvakrát do týždňa musia byť ordinačné hodiny určené najmenej do 15. hodiny. Podľa vyjadrenia MZ SR do ordinačných hodín sa započítava aj návštevná služba. Do ordinačných hodín sa nezapočítava administratíva.
Ak poskytovateľ prevádzkuje viac ako jednu ambulanciu všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti, posudzuje sa rozsah ordinačných hodín spoločne pre všetky ambulancie; ordinačné hodiny jednotlivých ambulancií sa sčítavajú.
Samosprávny kraj môže schváliť ordinačné hodiny aj v menšom rozsahu v prípadoch hodných osobitného zreteľa, najmä s ohľadom na zabezpečenie poskytovania a dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Pôjde predovšetkým o prípady prevádzkovania ambulancie v malých obciach.
Schválené znenie zákona neobsahuje prechodné obdobie, počas ktorého by poskytovatelia zdravotnej starostlivosti prevádzkujúci všeobecnú ambulanciu zdravotnej starostlivosti mohli zosúladiť svoje ordinačného hodiny s novou právnou úpravou. Vzhľadom k tejto skutočnosti odporúčame poskytovateľom zdravotnej starostlivosti do 31.10.2017 požiadať príslušný samosprávny kraj o schválenie nových ordinačných hodín v zmysle prijatej zákonnej úpravy a do schválenia nových ordinačných hodín poskytovať zdravotnú starostlivosť podľa doterajších ordinačných hodín.
Zmeny v zdravotníckych zákonoch od 01.11.2017
Ordinačné hodiny pre VLD a VLDD od 01.11.2017
S účinnosťou od 01.11.2017 poskytovatelia všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti majú povinnosť poskytovať zdravotnú starostlivosť najmenej v rozsahu 35 ordinačných hodín týždenne, pričom najmenej dvakrát do týždňa musia byť ordinačné hodiny určené najmenej do 15. hodiny. Podľa vyjadrenia MZ SR do ordinačných hodín sa započítava aj návštevná služba. Do ordinačných hodín sa nezapočítava administratíva.
Ak poskytovateľ prevádzkuje viac ako jednu ambulanciu všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti, posudzuje sa rozsah ordinačných hodín spoločne pre všetky ambulancie; ordinačné hodiny jednotlivých ambulancií sa sčítavajú.
Samosprávny kraj môže schváliť ordinačné hodiny aj v menšom rozsahu v prípadoch hodných osobitného zreteľa, najmä s ohľadom na zabezpečenie poskytovania a dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Pôjde predovšetkým o prípady prevádzkovania ambulancie v malých obciach.
Schválené znenie zákona neobsahuje prechodné obdobie, počas ktorého by poskytovatelia zdravotnej starostlivosti prevádzkujúci všeobecnú ambulanciu zdravotnej starostlivosti mohli zosúladiť svoje ordinačného hodiny s novou právnou úpravou. Vzhľadom k tejto skutočnosti odporúčame poskytovateľom zdravotnej starostlivosti do 31.10.2017 požiadať príslušný samosprávny kraj o schválenie nových ordinačných hodín v zmysle prijatej zákonnej úpravy (v návrhu nových ordinačných hodín odporúčame vyčleniť ordinačné hodiny určené na výkon návštevnej služby) a do schválenia nových ordinačných hodín poskytovať zdravotnú starostlivosť podľa doterajších ordinačných hodín.
Poplatky
Mení sa výška poplatkov najmä pri poskytovaní ambulantnej pohotovostnej služby (lekárskej služby prvej pomoci), ústavnej pohotovostnej služby a výška poplatku za poskytnutie výpisu zo zdravotnej dokumentácie.
Pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ambulantnej pohotovostnej služby je výška úhrady poistenca, ak poistenec nie je oslobodený od povinnosti úhrady:
Pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby je výška úhrady, ak poistenec nie je oslobodený od povinnosti úhrady:
Pri poskytnutí výpisu zo zdravotnej dokumentácie na účely súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti je výška úhrady poistenca najviac 2 €. Poskytnutie výpisu zo zdravotnej dokumentácie na iné účely (napr. pre potreby komerčnej poisťovne) nie je regulovaná.
Uvedené zmeny nadobúdajú účinnosť 01.11.2017. V dôsledku týchto zmien je potrebné zosúladiť cenníky ambulancii a zmeny v cenníku oznámiť príslušnému samosprávnemu kraju.
V súvislosti s poplatkami dodávame, že od 01.11.2017 samosprávny kraj príslušný podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia poskytovateľa môže uložiť pokutu aj osobe, ktorá nie je poskytovateľom zdravotnej starostlivosti (napr. prevádzkovatelia objednávacích portálov), ak akýmkoľvek plnením podmieňuje objednanie osoby na vyšetrenie, ktoré je plne hradené z verejného zdravotného poistenia alebo poskytnutie zdravotnej starostlivosti, ktorá je plne hradená z verejného zdravotného poistenia v tomto zdravotníckom zariadení.
Preventívne prehliadky
Do náplne preventívnych prehliadok vykonávaných všeobecným lekárom pre dospelých sa pridáva vyšetrenie - Alanínaminotransferáza ALT.
Do náplne 9. preventívnej prehliadky vykonávanej pediatrom sa pridáva poradenstvo rodičov o potrebe prvej preventívnej prehliadky ústnej dutiny dieťaťa u zubného lekára.
V rámci 10. preventívnej prehliadky si po novom pediater vyžiada od rodiča informáciu o absolvovaní preventívnej prehliadky ústnej dutiny dieťaťa u zubného lekára
Kúpeľná starostlivosť
Diagnóza B91 sa vypúšťa z doterajšej indikácie a vkladá sa nová indikácia:
„A |
VI/3 |
B91 |
Následky poliomyelitídy Postpoliomyelitický syndróm |
neurológ, lekár FBLR, |
21 |
Kúpeľnú starostlivosť možno pri tejto indikácii uhrádzať z prostriedkov verejného zdravotného poistenia najviac raz za dva roky“. |
Ambulantná pohotovostná služba (lekárska služba prvej pomoci)
Ostatná novela zdravotníckych zákonov sa najvýraznejšie dotkla fungovania lekárskej služby prvej pomoci, resp. ambulantnej pohotovostnej služby ako znie nový názov pre LSPP. Na rozdiel od ostatných zmien, zmeny týkajúce sa ambulantnej pohotovostnej služby nadobudnú účinky spravidla až od 01.07.2018, kedy stratia platnosť doteraz vydané povolenia na prevádzkovanie LSPP (teoreticky pri niektorých ambulanciách APS môžu zmeny nastať aj skôr). Do 30.06.2018 sa postupuje podľa doterajších predpisov.
Ambulantná pohotovostná služba sa poskytuje ako:
a) pevná ambulantná pohotovostná služba poskytovaná poskytovateľom, ktorý je oprávnený na základe vydaného povolenia prevádzkovať ambulanciu pevnej ambulantnej pohotovostnej služby (ďalej len „organizátor“) v pracovných dňoch v čase od 16. do 22. hodiny a v dňoch pracovného pokoja v čase od 7. do 22. hodiny - v rámci pevnej ambulantnej pohotovostnej služby možno poskytovať návštevnú službu v domácom prostredí alebo v inom prirodzenom prostredí osoby, ktorej sa pevná ambulantná pohotovostná služba poskytuje;
b) doplnková ambulantná pohotovostná služba poskytovaná organizátorom nepretržite v rozsahu najmenej dvoch hodín v pracovných dňoch v čase medzi 16. a 22. hodinou nepretržite v rozsahu najmenej dvoch hodín v dňoch pracovného pokoja v čase medzi 7. a 22. hodinou, ak má organizátor vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie doplnkovej ambulantnej pohotovostnej služby.
Pevný bod je mesto alebo obec, v ktorej sa nachádza ambulancia pevnej ambulantnej pohotovostnej služby. Spádové územie je časť územia Slovenskej republiky, v ktorom sa nachádza pevný bod a je tvorené najmenej jedným okresom. Spádové územia a pevné body pre ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo zdravotníctva SR.
APS sa v prvom rade poskytuje na základe dobrovoľnosti. Povinnosť poskytovateľov všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti nastupuje až vtedy, ak organizátor nevie zabezpečiť poskytovania APS na báze dobrovoľnosti. Ak organizátor v kalendárnom mesiaci nevie zabezpečiť APS, samosprávny kraj vydá rozpis zabezpečenia poskytovania APS v rozsahu, v ktorom nie je do 22. hodiny poskytovanie APS zabezpečené organizátorom. Samosprávny kraj zverejní rozpis zabezpečenia poskytovania pevnej APS na svojom webovom sídle najneskôr päť pracovných dní pred začiatkom obdobia, na ktoré sa rozpis zabezpečenia poskytovania pevnej APS vyhotovuje.
Preferencia dobrovoľnosti vykonávania APS sa prejavuje aj v odmeňovaní. Hodinová mzda lekára vykonávajúceho dobrovoľne APS v pevnom bode je minimálne 12 €. V prípade povinného vykonávania APS sa odmena (odmena je určená ako výška celkových mzdových nákladov lekára v APS) pre poskytovateľa povinného vykonať APS podľa rozpisu samosprávneho kraja, znižuje o:
Paušálna odmena organizátora od zdravotných poisťovní sa v prípade nezabezpečenia APS na báze dobrovoľnosti znižuje ešte viac:
Okrem toho, ak organizátor tri po sebe nasledujúce mesiace nezabezpečí poskytovanie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby úhrnne v rozsahu viac ako 100 hodín, bude mu zrušené povolenie na prevádzkovanie APS.
Povolenia na prevádzkovanie jednotlivých pevných bodov APS budú vydávané na základe výberových konaní. Prvé výberové konania vyhlási Ministerstvo zdravotníctva SR najneskôr do 28. februára 2018.
Spracoval: Mgr. Zdenko Seneši, Advokátska kancelária ŠKODLER & PARTNERS, s.r.o.
Zmeny v pracovnej zdravotnej službe
Dňa 01.12.2017 nadobudol účinnosť zákon č. 289/2017 Z.z., ktorý novelizoval zákon č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v znení neskorších predpisov. Novelizácia zákona č. 355/2007 Z.z. prináša zmeny v pracovnej zdravotnej službe.
Vyberáme najpodstatnejšie zmeny dotýkajúce sa poskytovateľov zdravotnej starostlivosti:
Rozširuje sa možnosť pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti zabezpečovať pracovnú zdravotnú službu samostatne – doteraz si mohli zabezpečovať PZS samostatne len poskytovatelia zdravotnej starostlivosti fyzické osoby bez ohľadu na špecializáciu alebo poskytovatelia zdravotnej starostlivosti právnické osoby, ak zamestnávali lekárov so špecializáciami určenými zákonom. Po novom aj poskytovatelia právnické osoby môžu činnosť PZS vykonávať zdravotníckym pracovníkom, ktorý je s ním v pracovnoprávnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu bez ohľadu na zdravotnícke povolanie alebo špecializáciu.
Ak preventívnu prehliadku vo vzťahu k práci u zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do druhej kategórie vykonáva lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo alebo v špecializačnom odbore pediatria poskytujúci všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast, ktorý nie je lekárom PZS a zistí u zamestnanca zmenu zdravotného stavu, ktorá by mohla ovplyvniť jeho zdravotnú spôsobilosť na prácu, konzultuje postup pri posudzovaní zdravotnej spôsobilosti na prácu s lekárom so špecializáciou v špecializačnom odbore pracovné lekárstvo, špecializačnom odbore klinické pracovné lekárstvo a klinická toxikológia alebo špecializačnom odbore služby zdravia pri práci a výsledok konzultácie zaznamená do svojej zdravotnej dokumentácie.
Špecifikuje sa, že lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci sa vykonávajú v ambulancii.
V rámci lekárskych posudkov o zdravotnej spôsobilosti dochádza k zúženie možných záverov posudzovania z doterajších piatich možností na tri a to:
a) spôsobilý na výkon posudzovanej práce,
b) spôsobilý na výkon posudzovanej práce s dočasným obmedzením alebo
c) dlhodobo nespôsobilý na výkon posudzovanej práce.
Spracoval: Mgr. Zdenko Seneši, Advokátska kancelária ŠKODLER & PARTNERS, s.r.o.
Elektronické zdravotníctvo od 1.1.2018
Zmeny v zdravotníckych zákonoch s účinnosťou od 01.01.2018
Dňa 01.01.2018 nadobudne účinnosť ďalšia novela zdravotníckych zákonov, ktorá okrem nižšie uvedených úprav, novelizovala niktoré ustanovenia týkajúce sa eZdravia – o eZdraví sme bližšie písali na začiatku decembra.
1. Ústavná pohotovostná služba a urgentné príjmy
Ústavná pohotovostná služba sa bude poskytovať v dvoch formách ako:
a) zdravotná starostlivosť v ambulancii ústavnej pohotovostnej služby,
b) urgentná zdravotná starostlivosť na urgentnom príjme 1. typu alebo 2. typu.
Poskytovanie zdravotnej starostlivosti na urgentnom príjme sa osobe ukončí, ak jej zdravotný stav nevyžaduje poskytovanie ústavnej pohotovostnej služby alebo vyžaduje poskytovanie ústavnej starostlivosti. Pri ukončení poskytovania ústavnej pohotovostnej služby tejto osobe na urgentnom príjme zdravotnícky pracovník vyhotoví správu o poskytnutí urgentnej starostlivosti.
Predpisovanie liekov
Na lekársky predpis možno uviesť poznámku REPETETUR, ak pacient liek pravidelne užíva, pričom lekár musí vytvoriť preskripčný záznam v elektronickej zdravotne knižke pacienta. Doba platnosti lekárskeho predpisu s poznámkou REPETETUR je najviac jeden rok. Ak predpisujúci lekár predpíše humánny liek na lekársky predpis s poznámkou „REPETETUR“, je povinný na takomto lekárskom predpise vyznačiť dobu platnosti tohto lekárskeho predpisu a uviesť povolený počet opakovaného výdaja a počet balení lieku, ktoré je možné vydať na jeden výdaj. Zároveň môže uviesť frekvenciu výberu humánneho lieku s prihliadnutím na veľkosť dávky predpísaného humánneho lieku. Preskripčný záznam s predpisom lieku s uvedenou poznámkou je predpisujúci lekár povinný stornovať z dôvodu opravy chýb na lekárskom predpise s poznámkou „REPETETUR“ alebo preskripčnom zázname a z dôvodu zmeny zdravotného stavu pacienta v rozsahu nevydaných balení lieku. Lekársky predpis s poznámkou „REPETERUR“ musí obsahovať identifikátor preskripčného záznamu a nesmie sa predpisovať ručne.
Zdravotnícku pomôcku, ktorá sa čo i len čiastočne uhrádza z verejného zdravotného poistenia, je oprávnená predpísať sestra alebo pôrodná asistentka, ktorej Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou pridelil číselný kód a ktorá má uzatvorenú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti so zdravotnou poisťovňou, v ktorej je pacient poistený. Sestra alebo pôrodná asistentka môže predpísať zdravotnícku pomôcku, ktorá je viazaná na odbornosť lekára len na základe písomného odporúčania odborného lekára. Odborný lekár v odporúčaní sestre alebo pôrodnej asistentke uvedie ako dlho má sestra alebo pôrodná asistentka zdravotnícku pomôcku pacientovi predpisovať; táto lehota nesmie presiahnuť 12 mesiacov.
2. Prehliadky mŕtvych tiel
Prehliadky mŕtvych tiel mimo ústavných zdravotníckych zariadení bude pre územie jedného samosprávneho kraja zabezpečovať jeden organizátor na základe zmluvy s ÚDZS, ktorého ÚDZS vyberie vo verejnom obstarávaní. Ak nebude uzatvorená zmluva s organizátorom, prehliadky mŕtvych budú zabezpečovať na základe rozpisu lekári, ktorí dobrovoľne požiadali o vydanie oprávnenia na výkon prehliadky mŕtvych tiel. Ak UDZS nedokáže zabezpečiť výkon prehliadok mŕtvych tiel na báze dobrovoľnosti doplní do rozpisu lekára poskytovateľ všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti alebo lekára poskytovateľa špecializovanej ambulantnej starostlivosti na území samosprávneho kraja – takto doplnení lekári nemusia mať oprávnenie na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel.
V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že poverenia na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel vydané UDZS do 31. decembra 2017 sa do 1. júla 2019 považujú za oprávnenia na vykonávanie prehliadok mŕtvych podľa predpisov účinných od 1. januára 2018 a strácajú platnosť najneskôr 1. júla 2019. To znamená, že každý lekár, ktorý mal vydané poverenie na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel sa od 01.01.2018 považuje za lekára, ktorý má záujem dobrovoľne vykonávať prehliadky mŕtvych tiel. Nová právna úprava, ale umožňuje oprávnenie na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel vrátiť UDZS, čím oprávnenie zaniká. Vzhľadom k tomu lekárom, ktorí sú držiteľmi poverenia na prehliadku mŕtvych tiel a nemajú záujem dobrovoľne vykonávať prehliadky mŕtvych tiel, odporúčame najskôr 01.01.2018 vrátiť poverenie (oprávnenie) UZDS alebo príslušnej pobočke ÚDZS.
ÚDZS zverejní rozpis vykonávania prehliadok mŕtvych tiel na svojom webovom sídle najneskôr k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, ktorý o jeden mesiac predchádza kalendárnemu mesiacu, na ktorý sa rozpis úradu vyhotovuje. Ak má ÚDZS k dispozícii e-mailovú adresu poskytovateľa všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti, poskytovateľa špecializovanej ambulantnej starostlivosti alebo lekára uvedeného v rozpise ÚDZS, zašle rozpis aj na túto e-mailovú adresu. Rozpis sa považuje za doručený poskytovateľom a lekárom dňom nasledujúcim po dni jeho zverejnenia na webovom sídle úradu.
Prehliadku mimo zdravotníckeho zariadenia môže vykonať aj:
1. lekár RLP, ak
a) smrť osoby nastala až po začatí poskytovania zdravotnej starostlivosti tejto osobe týmto lekárom,
b) je splnená niektorá z podmienok pre nariadenie pitvy podľa § 48 ods. 3 písm. b) až e) a g) až k) zákona č. 581/2004 Z.z. a
c) lekár má vydané oprávnenie na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel.
2. lekár APS, ak
a) smrť osoby nastala až po začatí poskytovania zdravotnej starostlivosti tejto osobe týmto lekárom,
b) je splnená niektorá z podmienok pre nariadenie pitvy podľa § 48 ods. 3 písm. b) až e) a g) až k) zákona č. 581/2004 Z.z.,
c) má tento lekár vydané oprávnenie na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel a
d) vykonaním prehliadky mŕtveho tela neohrozí poskytovanie neodkladnej zdravotnej starostlivosti inej osobe.
Prehliadky mŕtvych tiel v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti, v ktorom došlo k úmrtiu, vykonáva organizátor prehliadok mŕtvych tiel. Ak nebude uzatvorená zmluva s organizátorom prehliadky mŕtvych zabezpečí prevádzkovateľ zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti prehliadajúcim lekárom, ktorý nebol ošetrujúcim lekárom zomrelého počas poslednej hospitalizácie. Rovnako tak prehliadku zabezpečí prevádzkovateľ zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti prehliadajúcim lekárom, ktorý nebol ošetrujúcim lekárom zomrelého počas poslednej hospitalizácie, ak je splnená niektorá z podmienok pre nariadenie pitvy podľa § 48 ods. 3 zákona č. 581/2004 Z.z..p
Prehliadajúci lekár, ktorý vykonal prehliadku mŕtveho tela, je povinný:
a) bezodkladne po vykonaní prehliadky mŕtveho tela vyplniť list o prehliadke mŕtveho tela a štatistické hlásenie o úmrtí,
b) najneskôr nasledujúci pracovný deň po vykonaní prehliadky mŕtveho tela, odovzdať UDZS vyplnený list o prehliadke mŕtveho tela.
c) zdržať sa akéhokoľvek konania smerujúceho k ponuke alebo propagácii pohrebných služieb alebo k poskytovaniu informácií o pohrebných službách s cieľom uprednostniť konkrétneho prevádzkovateľa pohrebnej služby.
d) pri podozrení, že úmrtie bolo spôsobené trestným činom, samovraždou alebo ak ide o úmrtie cudzieho štátneho príslušníka, bezodkladne oznámiť tieto skutočnosti útvaru policajného zboru.
Lekár, ktorý je uvedený v rozpise UDZS je povinný:
a) vykonávať prehliadky mŕtvych tiel na základe rozpisu,
b) poskytnúť ÚDZS kontaktné údaje na účely zaradenia do rozpisu úradu,
c) bezodkladne po oznámení úmrtia operačným stredisko tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby vykonať prehliadku mŕtveho tela,
d) nariaďovať pitvy podľa § 48 zákona č. 581/2004 Z.z..
Ak má lekár vykonať prehliadku počas jeho ordinačných hodín schválených samosprávnym krajom alebo počas výkonu LSPP (pevnej ambulantnej služby), prehliadku vykonáva bezodkladne po skončení ordinačných hodín alebo skončení výkonu LSPP.
Za nesplnenie vyššie uvedených povinností možno uložiť pokutu do 1.000 €. Zodpovednosti za porušenie povinností,sa možno zbaviť, ak preukáže, že v dôsledku okolností hodných osobitného zreteľa, ktoré osoba nemohla ovplyvniť svojím konaním, nemohla splniť povinnosti, za ktoré je možné uložiť pokutu podľa tohto zákona.
Novela zákona neupravuje výšku odplaty za vykonávanie prehliadok mŕtvych.
ÚDZS vyhlási pre každý samosprávny kraj samostatné verejné obstarávanie na uzatvorenie zmluvy o zabezpečení vykonávania prehliadok mŕtvych tiel najneskôr do 31. marca 2018.
Spracoval: Mgr. Zdenko Seneši, Advokátska kancelária ŠKODLER & PARTNERS, s.r.o.
GDPR - ochrana osobných údajov po novom
Ktoré lieky nie je možné prepísať s poznámkou ,,REPETETUR“?
Od 1.6.2018 je účinná Vyhláška MZ SR č. 146/2018 Z.z., ktorou sa ustanovuje zoznam humánnych liekov, ktoré nie je možné predpísať na lekársky predpis s poznámkou „REPETETUR“, v zmysle ktorej na lekársky predpis s poznámkou „REPETETUR“ nie je možné predpísať humánny liek s obsahom
a) liečiva anatomicko-terapeuticko-chemickej skupiny liečiv s kódom J01,
b) omamnej látky II. a III. skupiny uvedenej v zozname omamných látok a psychotropných látok,
c) psychotropnej látky II. a III. skupiny uvedenej v zozname omamných látok a psychotropných látok.
Doplnkové ordinačné hodiny od 1.1.2019
Povinnosť oznámenia prác 2. kategórie orgánu verejného zdravotníctva
Tento rok majú všetci zamestnávatelia prvýkrát povinnosť do 15.01.2019 ohlásiť orgánu verejného zdravotníctva údaje týkajúce sa zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do 2. kategórie. Oznamovacia povinnosť sa vzťahuje na stav zamestnancov zaradených do 2. kategórie práce k 31.12.2018.
Oznámenie sa vykonáva elektronickým formulárom, ktorý nájdete tu. V dokumente je potrebné vyplniť základné údaje zamestnávateľa, pracovisko, názov pracovnej pozície zamestnancov podľa pracovnej zmluvy a číslo Štatistickej klasifikácia zamestnaní SK ISCO 08. Link na klasifikáciu nájdete vo formulári alebo klasifikáciu je možné nájsť na https://isco.klasifikacia.sk/.
Po vyplnení formuláru je potrebné kliknúť na spodné tlačidlo Skontrolovať. Je nevyhnutné položky označené červenou (chybné alebo povinné) opraviť/vyplniť. Po prekontrolovaní kliknúť na Uložiť. Výsledný súbor s názvom ElektronickeOznamovanieKategorie2.xml odoslať ako prílohu k e-mailu na adresu kategoria2@uvzsr.sk.
Bližšie informácie nájdete na stránke www.uvzsr.sk v sekcii Kategórie práce 2.
Vzhľadom k tomu, že táto povinnosť sa uplatňuje prvýkrát, budú regionálne úrady uvedenú povinnosť považovať za splnenú, ak bude elektronické oznámenie odoslané najneskôr 30.06.2019.
Ak v prípade otázok nenájdete odpovede nižšie v „Usmernení na vypĺňanie“ a v „Odpovediach na najčastejšie otázky“, kontaktujte Úrad verejného zdravotníctva SR na e-mailovej adrese uvedenej v Usmernení na vypĺňanie ppl@uvzsr.sk prípadne na telefónnych číslach 02/49 284 241, 02/49 284 361 a 02/49 284 248.
http://www.uvzsr.sk/index.php?option=com_content&view=article&id=3667:oznamovanie-kategorie-prace-2&catid=222:kategoria-prace-2&Itemid=143
Nepeňažné plnenie zdravotníckeho pracovníka za rok 2018
Do 31.03.2019 sú zdravotnícki pracovníci, ktorí v roku 2018 prijali nepeňažné plnenieod držiteľa registrácie lieku, držiteľa povolenia na veľkodistribúciu liekov, držiteľa povolenia na výrobu liekov, farmaceutickej spoločnosti, držiteľa povolenia na poskytovanie lekárenskej starostlivosti, výrobcu a distribútora zdravotníckej pomôcky, výrobcu a distribútora dietetickej potraviny alebo tretej osoby, ktorá sprostredkovala poskytnutie plnenia od týchto osôb (ďalej spolu len „farmaceutická spoločnosť“)povinní podať oznámenie o zrazení a odvedení dane a zaplatiť daň z nepeňažného plnenia vo výške 19 %.
Oznámenie sa podáva na formulári finančnej správy – nájdete tu.
Povinnosť podať oznámenie a zaplatiť daň nevzniká, ak nepeňažné plnenie zdravotníckeho pracovníka od všetkých farmaceutických firiem spoločne v úhrnnej sume za rok 2018 nepresiahlo 40 €.
Je potrebné počkať na doručenie oznámení od farmaceutických firiem o výške nepeňažného plnenia; farmaceutické firmy musia výšku poskytnutého nepeňažného plnenia za rok 2018 oznámiť zdravotníckemu pracovníkovi do 31.01.2019. Zdravotnícky pracovník následne sčíta výšky nepeňažného plnenia na základe doručených oznámení; ak bude súčet 40,01 € alebo viac podá finančnej správe oznámenie a zaplatí daň. Ak súčet bude menší, oznámenie nepodáva a daň neplatí.
Od 01.11.2018 musia všetky novozaložené obchodné spoločnosti a družstvá pri prvozápise do neverejnej časti obchodného registra zapísať údaje o konečnom užívateľovi výhod (údaje nebudú zverejnené na www.orsr.sk). Spoločnosti a družstvá, ktoré vznikli pred 01.11.2018, majú povinnosť zapísať končeného užívateľa výhod do 31.12.2019. Povinnosť zápisu konečného užívateľa výhod sa vzťahuje aj na neinvestičné fondy, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby a nadácie, ktoré zapisujú údaje o konečných užívateľoch výhod do príslušných registrov.
Konečným užívateľom výhod právnickej osoby je fyzická osoba, ktorá:
Ak žiadna fyzická osoba nespĺňa uvedené kritériá (napr. z dôvodu, že spoločníkom spoločnosti je len právnická osoba), za konečných užívateľov výhod u tejto osoby sa považujú členovia jej vrcholového manažmentu - štatutárny orgán, člen štatutárneho orgánu, prokurista a vedúci zamestnanec v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu.
Samotný zápis údajov o konečnom užívateľovi výhod do obchodného registra nie je spoplatnený súdny poplatkom a vykonáva sa prostredníctvom osobitného formulára.
Pozor! Nemýliť si zápis konečného užívateľa výhod do obchodného registra so zápisom spoločnosti do registra partnerov verejného sektora, resp. zápisom konečného užívateľa výhod v registri partnerov verejného sektora. Ide o dva rozličné inštitúty. Naďalej platí, že do registra partnerov verejného sektora sa v prípade poskytovateľov zdravotnej starostlivosti vo všeobecnosti zapisujú len tí poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorých príjem od zdravotných poisťovní prevyšuje sumu 100.000 €, ak ide o jednorazové plnenie, alebo v úhrne prevyšujúcom sumu 250.000 € v kalendárnom roku, ak ide o opakujúce sa plnenie (samozrejme, že povinnosť poskytovateľom zdravotnej starostlivosti môže vzniknúť aj z iného zákonného dôvodu).
POSTUP, ako zapísať konečného užívateľa výhod, nájdete po kliknutí na tento text.
Novela Zákonníka práce – základná výmera dovolenky - NOVÉ !!!
S účinnosťou od 19.11.2019 sa mení ustanovenie § 103 ods. 3 Zákonníka práce upravujúce nárok na základnú osemtýždňovú dovolenku. Podľa novelizovaného ustanovovania na dovolenku v rozsahu najmenej osem týždňov má nárok:
a) pedagogický alebo odborný zamestnanec,
b) vysokoškolský učiteľ,
c) výskumný pracovník a umelecký pracovník verejnej vysokej školy alebo štátnej vysokej školy,
d) zamestnanec s najmenej vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa, ktorý vykonáva výskumno-pedagogickú činnosť alebo vedeckú činnosť, výskumnú činnosť a vývojovú činnosť na výskumnom pracovisku organizácie Slovenskej akadémie vied, verejnej výskumnej inštitúcie alebo štátnej rozpočtovej organizácie alebo štátnej príspevkovej organizácie uskutočňujúcej výskum zriadenej ústredným orgánom štátnej správy.
Okrem toho s účinnosťou od 01.01.2020 má nárok na najmenej 5 týždňovú základnú výmeru dovolenky okrem zamestnanca, ktorý dovŕšil vek 33 rokov aj zamestnanec, ktorý sa trvalo stará o dieťa.
Povinnosť oznámenia prác 2. kategórie orgánu verejného zdravotníctva
Všetci zamestnávatelia majú povinnosť do 15.01.2020 oznámiť orgánu verejného zdravotníctva údaje týkajúce sa zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do 2. kategórie. Podľa informácie zverejnenej na webovom sídle Úradu verejného zdravotníctva SR úrady verejného zdravotníctva budú uvedenú povinnosť považovať za splnenú, ak bude oznámenie odoslané najneskôr 28.02.2020.
Oznamovacia povinnosť sa vzťahuje na stav zamestnancov zaradených do 2. kategórie práce k 31.12.2019.
Oznámenie sa vykonáva elektronickým formulárom. Formulár a usmernenie na vyplnenie formulára nájdete TU.
V dokumente je potrebné vyplniť základné údaje zamestnávateľa, pracovisko, názov pracovnej pozície zamestnancov podľa pracovnej zmluvy a číslo Štatistickej klasifikácia zamestnaní SK ISCO 08. Link na klasifikáciu nájdete vo formulári alebo klasifikáciu je možné nájsť na https://isco.klasifikacia.sk/.
V rámci zabezpečovania pracovnej zdravotnej služby je každý zamestnávateľ povinný zabezpečiť posúdenie zdravotného rizika z expozície faktorom práce a pracovného prostredia a na základe tohto posúdenia zabezpečiť vypracovanie písomného posudku o riziku s kategorizáciou prác z hľadiska zdravotného rizika. Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti si to môže vyhotoviť sám alebo to preňho zabezpečí osoba, ktorá preňho poskytuje pracovnú zdravotnú službu.
Kategória rizika práce môže byť odlišná podľa zdravotníckeho zariadenia, kde sa vykonáva. Do inej kategórie spadajú pracovníci rádiológie do inej napr. zamestnanci oftalmológie, preto nie je možné kategórie určiť univerzálne.
Kategórie rizika práce sa určuje podľa vyhlášky MZ SR č. 448/2007 Z.z.:
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2007/448/20180401
Psychická záťaž, ktoré je rizikovým faktorom sa posudzuje podľa vyhlášky MZ SR:
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2007/542/20071201
Zákaz vychádzania od 2. novembra 2020 do 8. novembra 2020 – základné otázky (29.10.2020)
Môžem pracovať, ak sa nedám testovať alebo budem mať pozitívny test?
V zmysle uznesenia vlády SR č. 298/2020 Z.z. na osoby, ktoré sa nebudú vedieť preukázať:
sa bude od 2. novembra 2020 do 8. novembra 2020 v čase od 05.00 hod. do 01.00 hod. nasledujúceho dňa uplatňovať zákaz vychádzania s výnimkami uvedenými v uznesení, napr.:
Kompletné znenie uznesenia so všetkými výnimkami nájdete na https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/298/20201029
Medzi výnimkami zo zákazu vychádzania od 2. novembra 2020 do 8. novembra 2020 sa nenachádza cesta do zamestnania alebo cesta na výkon podnikateľskej činnosti.
Vyššie uvedené znamená, že ak lekár nebude testovaný alebo bude mať pozitívny test uplatňuje sa naňho zákaz vychádzania a teda legálne sa nevie dostaviť do zamestnania alebo na výkon podnikateľskej činnosti.
Pripomíname, že poskytovateľ zdravotnej starostlivosti je povinný zabezpečiť zastupovanie v rozsahu povolenia počas dočasnej neprítomnosti a súčasne na viditeľnom mieste bezodkladne uviesť poskytovateľa, ktorý vykonáva zastupovanie a túto skutočnosť oznámiť príslušnému samosprávnemu kraju.
Môže poskytovateľ zdravotnej starostlivosti od pondelka 02.11.2020 požadovať od pacientov, aby sa preukázali certifikátom z testovania a ako postupovať, ak ho odmietnu ukázať alebo povedia, že ho nemajú alebo výsledok testu bude pozitívny?
Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti môže žiadať od pacient predloženie certifikátu. V prípade ak sa pacient nebude vedieť alebo nebude chcieť preukázať testom, treba na pacienta hľadieť ako pacienta pozitívneho na COVID-19 a pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti postupovať v zmysle štandardov zverejnených na https://www.standardnepostupy.sk/postupy-pre-ambulancie/.
Môže od pondelka 02.11.2020 zamestnávateľ požadovať predloženie certifikátu od zamestnancov?
Zamestnávateľ v zmysle dodržiavania povinností pri zabezpečovaní bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci je oprávnený požadovať od zamestnancov predloženie certifikátu. V prípade ak sa zamestnanec nebude vedieť alebo nebude chcieť preukázať certifikátom, zamestnávateľ nepustí zamestnanca do práce, pričom nemá dôvod túto neúčasť ospravedlniť.
Mobilizícia zdravotníkov na celoplošné testovanie (30.10.2020)
V období krízovej situácie je možné fyzickým osobám uložiť pracovnú povinnosť podľa zákona č. 179/2011 Z.z. o hospodárskej mobilizácii v znení neskorších predpisov.
Fyzická osoba, ktorej bola uložená pracovná povinnosť, je povinná
zotrvať v pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnoprávnom vzťahu, ak jej zamestnávateľ plní opatrenia hospodárskej mobilizácie a fyzická osoba je vopred určená na plnenie úloh hospodárskej mobilizácie,
vykonávať iný ako dohodnutý druh práce alebo na inom mieste, ak jej zamestnávateľ plní opatrenia hospodárskej mobilizácie a fyzická osoba nie je vopred určená na plnenie úloh hospodárskej mobilizácie,
plniť pracovnú povinnosť na mieste a v rozsahu uloženom v príkaze, ak jej zamestnávateľ neplní opatrenia hospodárskej mobilizácie a fyzická osoba nie je vopred určená na plnenie úloh hospodárskej mobilizácie.
Zo zákona č. 179/2011 Z.z. ďalej vyplýva, že pracovná povinnosť sa ukladá v prospech niektorého subjektu hospodárskej mobilizácie.
Pracovnú povinnosť fyzickej osobe môže uložiť iba príslušný okresný úrad, a to písomným príkazom.
Pracovnú povinnosť v období krízovej situácie nemožno uložiť:
Dôvod oslobodenia od pracovnej povinnosti z dôvodu telesnej alebo duševnej nespôsobilosti je potrebné preukázať úradným potvrdením lekára alebo rozhodnutím príslušného štátneho orgánu.
V prípade, ak štát bude potrebovať zdravotníckych pracovníkov na výkonu testovania, môže byť zdravotníckym pracovníkom doručený príkaz na splnenie pracovnej povinnosti v prospech niektorého subjektu hospodárskej mobilizácie (napr. nemocnica). Následne tento subjekt hospodárskej mobilizácie môže zdravotníckemu pracovníkovi, ktorému bola uložená pracovná povinnosť, určiť konkrétny výkon práce práce – výkon testovania obyvateľstva na konkrétnom mieste.
Ak zdravotnícky pracovník nesplní pracovnú povinnosť uloženú na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti (v prípade testovania, keďže odber biologického materiálu je zdravotným výkon, možno toto hodnotiť ako poskytovanie zdravotnej starostlivosti) uloží MZ SR zdravotníckemu pracovníkovi pokutu až do 3.300 €. Zároveň ale právoplatné uloženie pokuty pre nesplnenie pracovnej povinnosti uloženej na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti je dôvodom na zrušenie registrácie v komore na obdobie dvoch rokov. Zrušenie registrácie znamená nemožnosť vykonávania zdravotníckeho povolania v SR.
Porušenie povinnosti za krízovej situácie je zároveň trestným činom - Kto za krízovej situácie odoprie vykonať alebo úmyselne nevykoná povinnosť uloženú orgánmi verejnej moci na obranu štátu a zachovanie jeho bezpečnosti, na ochranu života a zdravia osôb, na ochranu majetku, na dodržiavanie základných práv a slobôd, na odvrátenie ohrozenia alebo na obnovu narušeného hospodárstva, najmä riadneho fungovania zásobovania, dopravy a verejných služieb v obciach a na riadne fungovanie ústavných orgánov, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.